Jakie zapięcie rowerowe? Linkowe, U-lock czy łańcuchowe?



Odpowiednie zabezpieczenie roweru jest kluczowe, by nie stracić sprzętu na który długo się pracowało. Na rynku można znaleźć kilka rodzajów zabezpieczeń, zaczynając od tych standardowych i najmniej odpornych na przecięcia, po takie, któremu żaden złodziej nie podoła. Sprawdź, jakie zapięcie rowerowe wybrać, by ze spokojem móc zostawić rower w środku miasta. 

Fot. Flickr.com CC 2.0 Thomas Timlen

Z pewnością teraz łapiesz się za głowę i oczekujesz nawału informacji, ale obiecujemy, że postaramy się to przedstawić w jak najbardziej przystępnej formie. Nie daj się omamić powszechnym poglądom, że dla całkowitego zabezpieczenia roweru przed kradzieżą wystarczy zapięcie wykonane z linki. Dla Twojego spokoju ducha wyszczególnimy opcje, które według nas chronią rower przed kradzieżą, oraz zwrócimy uwagę na to, w jakich miejscach warto zostawiać sprzęt i dlaczego.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze zapięcia rowerowego?

blok

Stajesz przed ogromnym wyzwaniem, jakim jest dobór zabezpieczenia do Twoich potrzeb i lokalizacji, w której najczęściej przypinasz rower. Jeśli Twoja trasa charakteryzuje się znaczną długością i wieloma postojami zapięcie łańcuchowe, dodatkowo wyposażone w alarm może okazać się dość kłopotliwym sposobem na uchronienie się od kradzieży. W takim przypadku lepiej zwrócić uwagę na zabezpieczenie U-lock, które jest znacznie łatwiejsze w obłudzie, ale o tym piszemy niżej.

Nie zapomnij o tym, że nawet pozostawiając rower na klatce schodowej, czy w piwnicy, lub ogrodzie na posesji, należy go odpowiednio zabezpieczyć. Osób czyhających na taką okazję jest wiele, więc lepiej już na początku unikać takiego rozwoju sytuacji. Zabezpieczenie nie jest drogim sprzętem, ale w porównaniu z ceną roweru, wiele osób stwierdza, że znacznie lepiej zainwestować w taki rodzaj ochrony przed kradzieżą.

Rodzaje zabezpieczeń. Które z nich będzie najlepsze?

blok

W tym zestawieniu zaprezentujemy zabezpieczenia zaczynając od tych najlepszych, a kończąc na tych, które sprawdzą się jedynie w miejscach, gdzie możesz monitorować pozycję swojego roweru i być w gotowości.

Zapięcie łańcuchowe

To zapięcie charakteryzuje się wysoką wytrzymałością na próby nacięcia czy rozerwania ogniw łańcucha. Okazują się świetnym rozwiązaniem, zwłaszcza podczas długiego postoju roweru w centrum miasta (np. podczas pracy). Dodatkową zaletą zapięcia łańcuchowego jest stworzenie możliwości przypięcia roweru nawet do nietypowej barierki.

Jego waga jest dość spora, może sięgać nawet 4 kg, choć w wielu miejscach można znaleźć lżejsze wersje (2 kg). Wybierając takie zabezpieczenie warto zwrócić uwagę na to, czy łańcuch jest powleczony osłoną z materiału lub gumy – by niepotrzebnie nie niszczyć lakieru na ramie.

zapiecie rowerowe lancuch

Na zdjęciu: Zapięcie łańcuchowe Kryptonite 

Cena: od 125 zł od 119 zł

Producent: Kryptonite

kask szosowy Giro

Zapięcie U-lock

Swoją nazwę zawdzięcza kształtowi, w jaki został uformowany pręt zabezpieczający rower przed kradzieżą (litera U). Produkowany jest z różnego rodzaju stopów – stalowych lub tytanowych. Wyposażony w dochodzący do litery „U”, wykonany z takiego samego materiału, pręt ze skomplikowanym zamkiem gwarantującym bezpieczeństwo Twojego sprzętu.

Zamek takiego zabezpieczenia powinien być odporny na próby podważenia, a średnica pałąka nie może być mniejsza niż 12 mm.

Uwaga!

Zarówno zabezpieczenia łańcuchowe, jak i U-locki są na podobnym poziomie ochrony przed kradzieżą. Do Ciebie należy decyzja, które zapięcie wybierzesz.

zapięcie rowerowe u-lock

Na zdjęciu: Zapięcie U-lock Kryptonite

Cena: od 165 zł od 145,90 zł

Producent: Kryptonite

kask szosowy Giro

Zapięcie linkowe

Mimo swojej sporej popularności sprawdza się jedynie w miejscach, gdzie możesz monitorować stan swojego roweru (np. blisko kawiarni, w której akurat przebywasz). Stalową linkę niezwykle łatwo przeciąć i przy tym nie trzeba wcale być wyspecjalizowanym, wieloletnim złodziejem. Linka powleczona jest plastikową osłoną, by nie rysowała ramy roweru.

Innym rodzajem zabezpieczenia linkowego jest linka zbrojna, wyposażona dodatkowo w stalowe pierścienie.

Często jednak używa się ich jako dodatkowe zabezpieczenie roweru np. do przypięcia kół. I w tej odsłonie sprawdzają się najlepiej.

zapięcie linkowe

Na zdjęciu: Zapięcie linkowe Kellys

Cena: od 19,99 zł od 11,90 zł

Producent: Kellys

kask szosowy Giro

Inna wersja zabezpieczenia i lokalizacja roweru

blok

Blokada na tylne koło nie jest powszechnym rozwiązaniem, ale nie sposób o nim nie wspomnieć, zwłaszcza ze względu na to, że jest to dość ciekawy pomysł. Montuje się ją zazwyczaj pod siodełkiem i w efekcie blokuje tylne koło. Takie zabezpieczenia są bardzo popularne w Holandii, gdzie najczęściej na ulicy widuje się rowery miejskie.

Lokalizacja też ma znaczenie

Zwróć szczególną uwagę na to, gdzie chcesz zostawić swój rower. Niech nie zmyli Cię bezpieczeństwo na ruchliwej ulicy – właśnie w takim miejscu najczęściej dochodzi do kradzieży. Z drugiej strony nie poleca się zostawiania roweru w bocznych uliczkach, gdzie nikt się nie przechadza. Podsumowując – zadbaj o takie otoczenie, w którym co jakiś czas będziesz mógł zerknąć na rower lub wyposaż się w naprawdę dobre zabezpieczenie.

Dodaj komentarz