lang="pl-PL" xml:lang="pl-PL"> Jak naprawić dętkę rowerową? Prosty poradnik jak poradzić sobie w trakcie wycieczki | Blog rowerowy IMP Rowery

Jak naprawić dętkę rowerową? Prosty poradnik jak poradzić sobie w trakcie wycieczki



Każdy miłośnik jednośladów wie, jak częstym problemem jest przebita dętka. Dlaczego? Ponieważ to delikatny osprzęt, który bardzo łatwo uszkodzić – nawet będąc wyjątkowo ostrożnym. Oczywiście w przypadku jazdy po mieście usterkę można naprawić bez problemu – nieco inaczej sprawy się mają w trakcie wycieczki. Z tego artykułu dowiesz się, czego potrzebujesz i jak naprawić dętkę rowerową w polowych warunkach.

Fot. Flickr.com CC 2.0 Richard Masoner / Cyclelicious

Łatanie dętki czy po prostu zapas?

Wielu ludzi się zastanawia, po co łatać dziurawą dętkę. W końcu nowa kosztuje tylko kilkanaście złotych i nie zajmuje dużo miejsca w podręcznym plecaku. Czasami jednak w trasie lepiej jest delikatnie uszkodzoną dętkę załatać, a zapasową zostawić na czarną godzinę – w końcu nieszczęścia chodzą parami. Nigdy nie wiesz, kiedy przytrafi się poważniejsza usterka, dlatego te mniejsze lepiej reperować minimalnym nakładem ograniczonych w trakcie wycieczki materiałów.

O jakich rzeczach warto pamiętać, wybierając się na dłuższą przejażdżkę rowerem? Pomijając oczywiście prowiant, kilka niezbędnych rzeczy, jakie każdy doświadczony – a po przeczytaniu tego artykułu również początkujący – kolarz powinien mieć przy sobie, to:

  • dopasowana do wentyla pompka – im mniejsza, tym lepsza,

  • zestaw naprawczy (łatki, klej, papier ścierny),

  • plastikowe łyżki do opon,

  • opcjonalnie małe narzędzia i zapasowa dętka – jeżeli nie przeszkadza nam nieco większe obciążenie.

Tak wyposażony podróżnik na pewno nie będzie miał problemu z wymianą czy naprawą dętki. To zestaw niezbędników, który powinien towarzyszyć każdej rowerowej przygodzie.

Jak naprawić dętkę w rowerze?

Należy zacząć od zidentyfikowania problemu. Z przebitą dętką jazda jest niemal niemożliwa, więc na pewno zorientujesz się, że coś jest nie tak. Pierwszym krokiem jest oczywiście zdjęcie koła – bez tego nic nie działasz. Na szczęście nie jest to czynność wymagająca specjalistycznych umiejętności. Kolejnym etapem jest zdjęcie opony, i tutaj mogą przydać się wspomniane wcześniej plastikowe łyżki. Z ich pomocą bez trudu wykonasz zadanie bez ryzyka uszkodzenia opony, co często może się zdarzyć w przypadku pomocowania się innego rodzaju narzędziami. Kolejną z bardzo istotnych zalet tych przyrządów jest ich waga – w zasadzie nawet nie odczujesz dodatkowego obciążenia. Praktyczne i funkcjonalne – takie akcesoria lubimy najbardziej.

Na zdjęciu: Łyżki do opon

Cena: 22,00zł  12,00 zł

Producent: AUTHOR

łyżki dom opon

Następnie pora przejść do dokładnego zlokalizowania miejsca usterki. Tutaj potrzebna jest pompka, ponieważ najprostszym sposobem na znalezienie dziury jest napompowanie dętki i znalezienie punktu, w którym powietrze z niej ulatuje. Pompki mają różne wielkości, a ich końcówki pasują do rozmaitych typów wentyli, dlatego warto poświęcić trochę czasu na znalezienie właściwego narzędzia. Wiadomo – w przypadku wycieczek, zwłaszcza dalekich, im przedmioty mniejsze i lżejsze – tym lepiej. Znakomitym rozwiązaniem są teleskopowe pompki z uniwersalnymi końcówkami, ponieważ ich waga jest stosunkowo mała i łatwo je schować w plecaku czy w torbie.

Na zdjęciu: Minipompka teleskopowa

Cena: 25,00zł  19,90 zł

Producent: Kellys

minipompka teleskopowa

Teraz czas na najważniejszą część zadania. Papierem ściernym trzeba bardzo dokładnie oczyścić i zmatowić dętkę wokół dziury. Następnie klej nałożyć na obie powierzchnie i odczekać odpowiednią ilość czasu – podaną z reguły na pudełku (jeżeli z jakiegoś powodu informacji nie ma, w przypadku większości popularnych specyfików jest to od 30 do 60 sekund). Teraz pozostaje już tylko nałożyć łatkę na dętkę w miejscu przebicia, mocno przycisnąć i poczekać kilka minut. Warto tu wspomnieć o dwóch rzeczach – po pierwsze, gotowe zestawy naprawcze są dużo lepsze niż osobne kompletowanie poszczególnych elementów, ponieważ nierzadko zawierają instrukcje, a po drugie, łatki samoprzylepne cechują się niską jakością i krótką żywotnością.

To już prawie koniec – naprawioną dętkę trzeba już tylko lekko napompować i wsadzić do opony, a tę z kolei założyć na koło. Znowu mogą przydać się plastikowe łyżki. Ostatnia ważna informacja – należy upewnić się, czy w oponie nie ma żadnych ostrych przedmiotów, które mogły spowodować awarię. Gratulujemy – wiesz już, jak naprawić dętkę rowerową i wybrnąć z opresji w trakcie wycieczki!

Dodaj komentarz