lang="pl-PL" xml:lang="pl-PL"> Jakie hamulce do roweru? | Blog rowerowy IMP Rowery

Jakie hamulce do roweru? V- brake czy tarczowe?



Wybierając rower, zastanawiamy się, jaki rodzaj hamulców będzie dla nas odpowiedni. Czy wybrać tańszy rower z hamulcami szczękowymi typu V-brake, czy lepiej dołożyć więcej i kupić droższy sprzęt wyposażony w tarczowe? Czym różnią się te dwa rodzaje hamulców rowerowych? Które z nich są lepsze, a które gorsze? Różnice pomiędzy nimi możemy zauważyć na pierwszy rzut oka, mają inną budowę i różny sposób działania. W tym wpisie pomożemy Wam zrozumieć, jak działają oba rodzaje hamulców, ponieważ wybierając pomiędzy nimi, powinniśmy być świadomi, jakie mają wady, a jakie zalety.

Jakie hamulce lepsze – tarczowe czy V-brake?

Zasada działania hamulców V-brake opiera się na ściskaniu obręczy przez dwa klocki hamulcowe, umieszczone na dwóch ramionach, ustawionych po przeciwległych stronach widelca oraz widełek ramy roweru. Przez ramiona poprowadzona jest linka hamulcowa, która jest połączona bezpośrednio z klamką hamulcową. Im mocniejszy nacisk na dźwignię, tym siła hamowania będzie większa. Ten rodzaj hamulców wziął swoją nazwę od kształtu odwróconej litery „V”, którą tworzą zaciśnięte ramiona hamulca. Hamulce tarczowe działają inaczej, niż te wymienione wcześniej, czyli nie wywierają nacisku na obręcz koła roweru. W przypadku hamulców tarczowych klocki umieszczone są w specjalnym zacisku i ściskają tarczę hamulcową, która jest przymocowana do piasty koła. Po naciśnięciu dźwigni klocki zaciskają się na tarczy, spowalniają jej obrót i jednocześnie hamują ruch koła.

Na zdjęciu: Hamulec SHIMANO ACERA BR-T4000 V-BRAKE

Cena: 48,00 zł

Producent: Shimano

Rower – hamulce V-brake czy tarczowe?

Hamulce tarczowe dzielą się na mechaniczne oraz hydrauliczne. W mechanicznych hamulec jest uruchamiany przez stalową linkę, jest to rozwiązanie, które jest stosowane w rowerach trekkingowych, ze względu na prostotę i możliwość szybkiej naprawy w terenie. Natomiast w hamulcach hydraulicznych przez płyn hamulcowy, są one montowane w rowerach górskich, a coraz częściej w szosowych, są bardzo precyzyjne i mają dużą siłę hamowania, ale ich serwis jest trudny i problematyczny. Ten rodzaj hamulców jest niezawodny w każdych warunkach, nie zużywa obręczy, ma większą siłę hamowania oraz lepszą modulację, jednak są dużo droższe i trudniejsze w serwisowaniu.

Natomiast mocne strony hamulców V-brake to stosunkowo niska cena w zakupie oraz serwisowaniu, wystarczające do rekreacyjnej jazdy, lekkość, prosty serwis. Natomiast minusem jest bardzo mała skuteczność w deszczu i błocie, szybciej się przegrzewają oraz to, że zużywają obręcz.

Na zdjęciu: Hamulec tarczowy SHIMANO BR-MT200 / BL-MT200 czarny

Cena: tył 189,00 zł / przód 169,00 zł

Producent: Shimano

Jak widać, rodzaj układu hamulcowego powinien być dobrany według potrzeb.

Hamulce tarczowe, pomimo że są droższe, to o wiele mniej awaryjne, natomiast serwisowanie V- brake jest dużo łatwiejsze. Różnica między nimi w głównej mierze polega na większej odporności na warunki pogodowe. Jeśli jeździmy rowerem jedynie rekreacyjnie, lepszym rozwiązaniem będzie V-brake ze względu prostotę działania i możliwość wykonania szybkiej naprawy we własnym zakresie. Jeśli rozwijamy większe prędkości i musimy wyhamować na krótszym dystansie lub jeśli jeździsz z większym obciążeniem, hamulce tarczowe dają zdecydowaną przewagę. Wybór powinien być podyktowany naszymi oczekiwaniami i sposobem jazdy, ale także jest zależny od tego, jakie trasy pokonujesz swoim jednośladem. Rozważając zakup roweru wyposażonego w hamulce tarczowe lub V-brake, kierujmy się przede wszystkim faktycznymi potrzebami.

Dodaj komentarz