Zawieszenie do roweru. Jedno- czy czterozawiasowe?



W kwestii zawieszeń do roweru konkurowanie między producentami trwa w najlepsze. Skutkuje to mnogością produktów, spośród których wybór jest nie lada wyzwaniem. Na które zawieszenie do roweru postawić? Jedno- czy czterozawiasowe? Sprawdziliśmy to sami i podajemy gotowe podpowiedzi.

zawieszenie w rowerze

Flickr.com CC 2.0 sandro visintin

Ale może zaczniemy od kilku słów wstępu. Czy jesteś w stanie wyobrazić sobie samochód pozbawiony odpowiedniego lub nawet jakiegokolwiek zawieszenia, w którym amortyzacja obecna jest tylko na jednym z kół – przednim lub tylnym? Niezła fantazja, co? Samochód zamiast przejeżdżać z gracją każdą przeszkodzę, odbijałby się od niej jak piłka.

Bardzo podobnie sprawa ma się z rowerami, dlatego tak ważny jest wybór odpowiedniego zawieszenia do roweru. Jedno- czy czterozawiasowe? Teraz przejdziemy do rzeczy.

Zawieszenie do roweru jednozawiasowe

blok

Zanim zaczęliśmy interesować się budową i działaniem rowerów, sami mieliśmy trudność ze zrozumieniem na czym polega działanie zawieszenia, dlatego dziś spróbujemy przedstawić to zagadnienie w jak najprostszy, dla niektórych może wydający się wręcz banalny sposób.

Jak działa zawieszenie do roweru jednozawiasowe? Główny punkt obrotu wahacza znajduje się w okolicach środkowej części supportu. To na końcowym fragmencie wahacza znajduje się koło, które porusza się po łuku będącym jego własnym fragmentem i którego środek znajduje się w punkcie obrotu, o którym wspomnieliśmy kilka chwil temu. Proste, nie? W klasycznej wersji wahacz łączył się z ramą za pomocą tłumika. Była to jednak opcja, która sprowadzała bardzo duże obciążenie na boczną część amortyzatora i w wiadomy sposób niwelowała jego trwałość.

Na czym polega więc sukces zawieszenia do roweru jednozawiasowego? To właśnie w takim zawieszeniu tłumik należący do tylnego wahacza dzielony jest na kilka dodatkowych dźwigni, które redukują siły wcześniej niekorzystnie wpływające na trwałość całego mechanizmu.

Zalety zawieszenia do roweru jednozawiasowego można by wymieniać w zasadzie bez końca:

  • prostota budowy,
  • niska awaryjność,
  • odporność na negatywne działanie napędu,
  • zwiększona czułość jazdy.

Zawieszenie do roweru czterozawiasowe

blok

Powstanie czterozawiasowego zawieszenia do roweru było nie lada przełomem. Zmodernizowano ruch poruszania się koła po tylnej jego osi. Prosty łuk został zmieniony z bardziej złożony technicznie odcinek, dyktowany przez równoległe działanie dźwigni.

Zalety zawieszenia do roweru czterozawiasowego

Zawieszenie do roweru czterozawiasowe na pewno okazuje się lepsze pod względem mnogości zawiasów oraz ich rozmieszczenia, a popularność jego występowania mówi sama za siebie. To, co przemawia na korzyść tego rodzaju zawieszenia do roweru to na pewno nieporównywalnie większa czułość, ale za to konstrukcja jest dość złożona, a przez to bardziej podatna na uszkodzenia i awarie.

Dodaj komentarz